Exprimarea prin artă este terapeutică

Această metodă nonverbală de exprimare a sentimentelor este indicată mai ales în cazul persoanelor care au probleme de comunicare. Artterapia stimulează capacităţile intelectuale, meloterapia îmbunătăţeşte circulaţia sanguină, iar terapia prin scris ne ajută să trecem peste traumatismele psihice.

Terapia prin artă este indicată persoanelor care au probleme fizice, psihice, care se simt excluse social, care au trăit experienţe traumatizante, sunt deprimate, anxioase, stresate, nu au încredere în sine şi nu pot exprima în cuvinte aceste stări. Persoanele care fac artterapie nu trebuie să aibă calităţi artistice, important este ca acestea să găsească în artă o metodă de exprimare a sentimentelor.

„Terapia prin artă se desfăşoară sub supravegherea terapeutului-psiholog. Şedinţele de artterapie implică desenul, modelajul, colajul şi teatrul. Rolul terapeutului este de a-i ajuta pe participanţi să conştientizeze problemele pe care le au, prin justificarea alegerilor pe care le fac în privinţa culorilor atunci când desenează, de exemplu. Artterapia poate fi practicată individual sau în grupuri de minimum şase şi maximum zece persoane. Este indicată o şedinţă de artterapie săptămânal, care durează trei ore, timp de o lună”, afirmă psihologul Irina Cepreanu.

Muzica, benefică după ACCIDENTUL CEREBRAL

Terapia prin muzică este recomandată atât pentru înlăturarea stărilor negative şi pentru creşterea puterii de concentrare, cât şi pentru combaterea migrenelor sau durerilor asociate diverselor afecţiuni. În plus, muzica stimulează glanda pituitară, care influenţează activitatea sistemului nervos şi circulaţia sanguină.

Un studiu efectuat de cercetătorii finlandezi, apărut în publicaţia „Brain”, arată că muzica este benefică şi pentru recuperarea după un accident vascular cerebral (AVC). Studiul oamenilor de ştiinţă a inclus 60 de persoane care au suferit un AVC.

Participanţii la studiu au fost împărţiţi în trei grupuri: cei din primul grup au ales genul de muzică pe care să îl asculte (jazz, pop, muzică clasică), cei din al doilea grup au primit cărţi în format audio, iar subiecţii din al treilea grup nu au ascultat nici muzică, nici cărţi în format audio. Concluzia a fost că, după trei luni de la AVC, în cazul persoanelor care au ascultat muzică, memoria verbală s-a ameliorat cu 60 la sută.

Scrisul are efecte benefice

Exprimarea în scris a emoţiilor şi frustrărilor reprezintă cel mai important pas pentru înţelegerea experienţelor marcante din viaţă şi determină, implicit, facilitarea recuperării după traumatisme.

În plus, studiile au demonstrat că terapia prin scris, practicată zilnic timp de 20 de minute, este de un real ajutor şi pentru persoanele care nu-şi pot exprima sentimentele prin comunicare orală.

Dansul combate stresul

Persoanele care au probleme de exprimare a sentimentelor pot apela şi la terapia prin dans. Specialiştii sunt de părere că, prin intermediul mişcărilor efectuate pe ritmul muzicii, ne putem detensiona şi, în plus, ne putem exprima cu mai multă uşurinţă emoţiile. Terapia prin dans este o bună modalitate de socializare, redă încrederea în forţele proprii şi combate stresul.

Leave a Reply

Your email address will not be published.